تعاریفی از کارآفرینی خانگی:

1. کسب و کار خانگی عبارتست از هر واحد کسب و کاری که در فرآیندهایی چون فروش محصولات/خدمات به بازار فعالیت دارد و توسط یک فرد مستقل با همراهی یا در غیاب تعدادی نیروی کاری اداره می­‌شود و مدیر مالک از منزل مسکونی یا محل سکونت خود جهت اداره امور و اعمال فرآیندهای کاری استفاده می‌نماید (Mason et al., 2010).

2. طبق ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی؛ مشاغل خانگی آن دسته از فعالیت­هایی است که با عضویت اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب و کار مجاز بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی منجر می‌گردد (به نقل از سایت وزارت تعاون و رفاه).

3. فانگ و همکاران (2001)، معتقدند که به کسب و کارهایی می­‌توان کسب و کار خانگی اطلاق کرد که صرفنظر از اندازه و نوع آنها محل کار اصلی­شان در خانه واقع باشد. اما نقطه تمایز و ابهام در تفاوتی است که میان کارکنان خانگی و کارفرمایان خانگی وجود دارد. بدین ترتیب که مشخص نیست بین فعالیت­های افرادی که تحت استخدام و قرارداد یک شرکت مستقل بیرونی بوده، اما محل و دفتر کار آنها در خانه واقع است با فعالیت­های افرادی که در استخدام هیچ سازمانی نبوده و مستقلاً در جهت ایجاد ارزش­‌افزوده به کارهای تولیدی، خدماتی و فروش می­‌پردازند، چه تفاوتی وجود دارد. دربرخی تعاریف این دو مفهوم در هم آمیخته و کسب و کار خانگی نامیده شده­‌اند. در حالیکه که کسب و کار خانگی مفهوم وسیعی است، که صاحبان کسب و کار و اداره­‌کنندگان کسب و کارهای خانگی را نیز شامل می­‌شود (Rosnafisah et al., 2009).

منابع:

- Rosnafisah, S; Mohamed Sheriff, S. S; Sharifuddin, M. A. (2009). "The e-Business Potential for Home-Based Businesses in Malaysia: A Qualitative Study", International Journal of Cyber Society and Education, Vol. 2, No. 1, pp: 21-36.

- Mason, C. M; Carter, S; Tagg, S. (2010). "Invisible Businessess: The Characteristics of Home-Based Businesses in the United Kingdom", Regional Studies, Vol. 45, No. 5, pp: 1-49.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سایت: http://markazi.mcls.gov.ir.