ارزش‌سرا

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

انواع کارآفرینی (قسمت چهارم: کارآفرینی سازمانی)

تعاریفی از کارآفرینی سازمانی:

1. کارآفرینی سازمانی از دیدگاه پارکر (2011) عبارتست از: توسعه یک سرمایه‌گذاری جدید در سازمان موجود برای بهره‌برداری از یک فرصت جدید و ایجاد ارزشهای اقتصادی.

2. از دیدگاه پلتولا (2012)، کارآفرینی سازمانی به عنوان یک استراتژی بقا برای شرکت‌هایی که در محیط‌های کسب و کار به شدت رقابتی عمل می‌کنند در نظر گرفته می‌شود و بطور خاص برای سازمانهایی توصیه می‌شود که عملکرد آنها کاهش پیدا کرده است یا  در حال منحل شدن هستند.

3. بورگس (2013)، کارآفرینی سازمانی را یک نوع از رفتار پیشگام که نوآوری مطلوب را از طریق فعالیتهای رسمی و غیر رسمی تحریک می‌کند، تعریف می­‌کند.

منابع:

- Parker, S. C. (2011). Intrapreneurship or entrepreneurship?. Journal of Business Venturing, 26(1), 19-34.

- Peltola, S. (2012). Can an old firm learn new tricks? A corporate entrepreneurship approach to organizational renewal. Business Horizons, 55(1), 43-51.

- Burgess, C. (2013). Factors influencing middle managers’ ability to contribute to corporate entrepreneurship. International Journal of Hospitality Management, 32, 193-201.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کارآفرینان ایرانی

بوم مدل کسب وکار (Business Model Canvas) چیست ؟

مدل کسب و کار به بیان ساده روشی است که شرکت ها بوسیله ارزش (محصول) خود، کسب درآمد می‌کنند.

بوم مدل کسب کار یک زبان مشترک برای ارتباط افراد و ترسیم افکار و جمع بندی نظرات می باشد. ابزاری  تک‌صفحه‌ایی (بوم) است که می‌توان اجزاء یک استارتاپ و یا کسب و کار را در ۹ بخش آن ترسیم کرد.

بوم مدل کسب و کار، توسط آقای آستروالدر و با مشارکت بیش از ۴۷۰ متخصص در کشورهای مختلف طراحی گردید یک ابزار کارآفرینانه و یک قالب برای مدیریت استراتژیک است که این امکان را فراهم می‌کند تا مدل کسب و کار خود را توصیف و طراحی کنیم و به کمک آن موارد تازه را گسترش داده یا مدل‌های کسب و کار موجود را مستند کنیم.

این بوم شامل نه قسمت است که به صورت مختصر در شکل زیر می­توانید مشاهده نمایید:


منبع

http://www.isfahanplus.ir -model-canvas-business/

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کارآفرینان ایرانی

انواع کارآفرینی (قسمت سوم: کارآفرینی/کسب و کار خانوادگی)

تعاریفی از کسب و کار خانوادگی:

1. چوا و همکارانش (1999) بیان می کنند که کسب و کار خانوادگی، کسب و کاری است کنترل و مدیریت شده با قصد شکل­‌گیری و دنبال کردن چشم‌­اندازی که توسط ائتلاف حاکم گذاشته شده و اعضای این ائتلاف به طور مشابه عضو یک یا تعداد معدودی از خانواده هستند .(Chua et al., 1999)

2. پائول و همکارانش کسب و کار خانوادگی را کسب و کاری می­‌نامند که توسط یک یا چند نفر از اعضای یک خانواده مدیریت شده و در عین حال مالک آن نیز باشند که مالکیت و قدرت تصمیم­‌گیری از واژه­‌های کلیدی این تعریف بیان شده­‌اند (Paul et al., 2003).

3. در بررسی کسب و کارهای خانوادگی، کاتر و شواب (2008) با نگاهی رفتاری به این کسب و کارها بیان می­‌کنند که اینگونه کسب و کارها در بسیاری از جنبه­‌ها با سایر کسب و کارها اشتراک دارند اما در این کسب و کارها ارتباطات کسب و کار در ارتباطات خانواده قرار گرفته است که این خصیصه، ویژگی­های منحصر به فردی در این کسب و کارها ایجاد کرده است. براساس مدل سه حلقه­‌ای (خانواده، کسب و کار، مالکیت)، اعضای خانواده شاغل در کسب و کار، به طور همزمان سه نقش را ایفا می­‌کنند که این نقش­ها عبارتند از: مدیر، مالک و خویشاوند. ماهیت دوگانه این کسب و کارها، فرصت­ها و چالش­های منحصر به فردی را برای این نوع از کسب و کارها به وجود آورده است (Cater & Schwab, 2008).

 

منابع:

- Paul, J.J, Winter, M., Miller, N.J. & Fitzgerald, M.A. (2003). "Cross-Institutional Norms for Timing and Sequencing and the Use of Adjustment Strategies in Families Affiliated with Family-Owned Businesses", Marriage & Family Review, Vol. 35, No. 1/2,pp: 167- 191.

- Cater, J. & Schwab, A. (2008). "Turnaround Strategies in Established Small Family Firms", Family Business Review, Vol. 21, No. 1,pp: 31-50.

- Chua, J.H, Chrisman, J.J& Sharma, P. (1999)."Defining the family business by behavior", Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 23, No. 4, pp: 19-39.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کارآفرینان ایرانی

انواع کارآفرینی (قسمت دوم: کارآفرینی خانگی)

تعاریفی از کارآفرینی خانگی:

1. کسب و کار خانگی عبارتست از هر واحد کسب و کاری که در فرآیندهایی چون فروش محصولات/خدمات به بازار فعالیت دارد و توسط یک فرد مستقل با همراهی یا در غیاب تعدادی نیروی کاری اداره می­‌شود و مدیر مالک از منزل مسکونی یا محل سکونت خود جهت اداره امور و اعمال فرآیندهای کاری استفاده می‌نماید (Mason et al., 2010).

2. طبق ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی؛ مشاغل خانگی آن دسته از فعالیت­هایی است که با عضویت اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب و کار مجاز بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی منجر می‌گردد (به نقل از سایت وزارت تعاون و رفاه).

3. فانگ و همکاران (2001)، معتقدند که به کسب و کارهایی می­‌توان کسب و کار خانگی اطلاق کرد که صرفنظر از اندازه و نوع آنها محل کار اصلی­شان در خانه واقع باشد. اما نقطه تمایز و ابهام در تفاوتی است که میان کارکنان خانگی و کارفرمایان خانگی وجود دارد. بدین ترتیب که مشخص نیست بین فعالیت­های افرادی که تحت استخدام و قرارداد یک شرکت مستقل بیرونی بوده، اما محل و دفتر کار آنها در خانه واقع است با فعالیت­های افرادی که در استخدام هیچ سازمانی نبوده و مستقلاً در جهت ایجاد ارزش­‌افزوده به کارهای تولیدی، خدماتی و فروش می­‌پردازند، چه تفاوتی وجود دارد. دربرخی تعاریف این دو مفهوم در هم آمیخته و کسب و کار خانگی نامیده شده­‌اند. در حالیکه که کسب و کار خانگی مفهوم وسیعی است، که صاحبان کسب و کار و اداره­‌کنندگان کسب و کارهای خانگی را نیز شامل می­‌شود (Rosnafisah et al., 2009).

منابع:

- Rosnafisah, S; Mohamed Sheriff, S. S; Sharifuddin, M. A. (2009). "The e-Business Potential for Home-Based Businesses in Malaysia: A Qualitative Study", International Journal of Cyber Society and Education, Vol. 2, No. 1, pp: 21-36.

- Mason, C. M; Carter, S; Tagg, S. (2010). "Invisible Businessess: The Characteristics of Home-Based Businesses in the United Kingdom", Regional Studies, Vol. 45, No. 5, pp: 1-49.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سایت: http://markazi.mcls.gov.ir.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کارآفرینان ایرانی

داستان یک استارت‌آپ: آمازون

داستان یک استارت‌آپ: آمازون

آمازون یکی از مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی سرتاسر دنیا است که بیشتر به خاطر فروش آنلاین کتاب شهرت دارد. آمازون هم‌چنین سابقه زیادی در امر تجارت الکترونیک دارد. این استارتاپ با هدف رشد کردن کار خودش را شروع کرد، در واقع جف بیزوس موسس آمازون از آن دسته آدم‌هایی نبود که اعتقاد دارند "کوچکی، زیباست". در سال ۱۹۹۴، یعنی چهار سال بعد از عرضه مرورگرهای اینترنت، بیزوس با یک آمار تکان‌دهنده روبرو شد: «اینترنت با نرخ ۲۳۰۰ درصد در سال رشد می‌کند». در سال ۱۹۹۵، وقتی که اینترنت تنها ۱۶ میلیون نفر کاربر داشت، بیزوس ۳۱ ساله آمازون را کلید زد. یک سال بعد، این رقم به ۳۶ میلیون نفر رسیده بود و انتظار می‌رفت هم‌چنان به رشد خودش ادامه بدهد. بیزوس دو موضوع اصلی را درک کرد، موضوع اول این‌که اینترنت امکان نادیده گرفتن جغرافیا را می‌دهد، هر شخصی با اتصال به اینترنت می‌تواند وارد دنیایی از محصولاتی شود که قبل از آن لزوما نمی‌شناخته و به راحتی قابل خرید هستند. موضوع دوم امکان دستیابی به اطلاعات شخصی هر کدام از مشتریان از طریق اینترنت است.

طبق صحبت‌های جیمز مارکوس، یکی از همکاران قدیمی بیزوس، او به دنبال جمع‌آوری همه جور اطلاعاتی بود. او اصرار داشت که از ظرفیت بی پایان اینترنت برای جمع کردن اطلاعاتی که قابل دسته‌بندی بودند نهایت استفاده را ببرد. دسته‌بندی چیزهایی که کاربران دوست دارند یا ندارند، از بتهوون تا سس باربکیو در نهایت به پیدا کردن سلیقه‌های یکسان کمک می‌کند. البته این چشم‌انداز در آن زمان بیشتر شبیه یک رویای مدینه فاضله یا حتی کابوس بازاریابی هدفمند بود!

این اطلاعات می‌توانست یک خرده‌فروشی را که همه چیز می‌فروشد راه‌اندازی کند اما بیزوس به این نتیجه رسید که برای استفاده کردن از همه این اطلاعات در یک برنامه کاری، بهترین کار فروش اینترنتی کتاب است. در آن زمان بازار فروش کتاب داغ بود و کتاب‌ها با عناوین متفاوتی که دارند می‌توانند در مورد همه جنبه‌های زندگی کاربرد داشته باشند. کتابفروشی‌های دیگری قبل از آمازون اطلاعات خود را وارد سیستم کامپیوتری کرده بودند اما کسی به فروش آنلاین کتاب علاقه‌ای نشان نداده بود و تا قبل از آن از روش‌های سنتی خرید کتاب استفاده می‌شد.با این‌که تمرکز آمازون روی فروش کتاب است اما با گذشت زمان تغییراتی در سیاست فروش خود داده است. در حال حاضر آمازون تقریبا همه چیز می‌فروشد، از اسباب بازی و لباس تا مبلمان خانه.

در سال ۱۹۹۷ آمازون سهام عمومی خود را به ارزش ۱۸ دلار عرضه کرد و هسته اولیه این کسب و کار با وجود تلاش سختی که داشتند، حداقل تا ۵ سال انتظار سوددهی را نداشتند. این نقشه برای سرمایه‌گذاران خسته‌کننده بود ولی آمازون با پیدا کردن مسیرش از بین صدها کمپانی تجارت الکترونیکی که با حباب دات کام در هم شکسته بودند، این بحران را پایان داد. بالاخره در سه ماهه اول سال ۲۰۰۱ آمازون شروع به سوددهی کرد و ۵ میلیون دلار سود برای ۱ میلیارد دلار سرمایه به همراه اورد. درست است که این میزان سود برای شرکت کم بود اما شروعی بود برای رسیدن به اهدافی که در نقشه اولیه بیزوس طراحی شده بودند.

نکات آموزنده:

اولین درسی که از آمازون می‌توان گرفت: "ما در مورد چشم‌اندازها سمج هستیم اما در مورد جزئیات انعطاف‌پذیریم".

قانون معروف جف بیزوس برای تعداد افراد یک گروه این است: «تعداد افراد گروه باید بتوانند با دو پیتزا سیر شوند!» مغز انسان توانایی سازماندهی تعداد محدودی از روابط بین فردی را دارد. وقتی گروه بزرگ‌تر می‌شود، توان مفید اعضا کم‌تر می‌شود و در نتیجه بازدهی مناسبی وجود نخواهد داشت.

اگر شما تجربیاتتان را سالانه دوبرابر کنید، خلاقیتتان را دوبرابر کرده‌اید. این جمله بیزوس به روشنی سیاست‌های آمازون را در تجربه کردن جنبه‌های مختلف تجارت الکترونیک نشان می‌دهد.

آمازون با در نظر گرفتن چشم‌انداز بلندمدت تجارت خود، و تلاش برای رسیدن به آن، توانست سرمایه‌گذاران را راضی کند تا فرصت کافی برای سوددهی را در اختیارش قرار دهند. پس چشم­‌انداز بلندمدتی برای خود ترسیم نمایید.

منبع: Karya.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کارآفرینان ایرانی

انواع کارآفرینی (قسمت اول: کارآفرینی دانشگاهی)

تعاریفی از کارآفرینی دانشگاهی:

1. کارآفرینی دانشگاهی به عنوان فعالیت­های کارآفرینانه شناخته می­‌شود که در سرتاسر دانشگاه­‌ها گسترش یافته است و در واژه­‌هایی از قبیل حق امتیاز، مجوز و  شکل­‌گیری شرکت­های زایشی اندازه­‌گیری شده‌­اند (Hulten, 2010).

2. رایت و همکارانش (2007)، کارآفرینی دانشگاهی را توسعه تجاری سازی، فراتر از تمرکز سنتی بر اعطای امتیاز نوآوری­ها و دارایی های فکری دانسته، و آن را مشتمل بر اقدام به ایجاد شرکت های انشعابی حاصل از فناوری و دانش تولید شده در دانشگاه ها می دانند (Wright et al., 2007).

3. کارآفرینی دانشگاهی فرآیندی است که در درون مرزهای سازمانی دانشگاه اتفاق می­‌افتد و آن تسهیل­‌کننده و تشویق‌­کننده انتقال تکنولوژی دانشگاهی بین دانشگاه و صنعت می‌­باشد (Yusof et al., 2012).

 منابع:

- Yusof, M., Siddiq, M. S., & Nor, L. M. (2012). Internal factors of academic entrepreneurship: The case of four Malaysian Public Research Universities. Yusof, Mohar, Siddiq, Mohammad Saeed and Mohd Nor, Leilanie, Internal Factors of Academic Entrepreneurship: The Case of Four Malaysian Public Research Universities (2012). Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 8(1), 84-115.

- Wright, M. (2007). Academic entrepreneurship in Europe. Edward Elgar Publishing.

- Hulten, D. G. (2010). A balancing act: Factors behind the formation of academic entrepreneurship. Critical Sociology, 36(4), 521-535.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کارآفرینان ایرانی

ده ویژگی آدم‌های موفق

اینفوگرافی: 10 ویژگی آدم‌های بسیار موفقمنبع:http://www.khoshfekri.com/7882/highly-successful-people

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
کارآفرینان ایرانی

"درس‌هایی از دیجی‌کالا"

"درس‌هایی از دیجی‌کالا برای علاقه‌مندان به حوزه کسب و کارهای اینترنتی"

آقای سعید محمدی یکی از بنیانگذران فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا گفته است که در حال حاضر تعداد فروش روزانه دیجی کالا روزانه 2000 سفارش است با متوسط 600هزار تومان. با یک ضرب ساده، به عدد فروش (درآمد ناخالص) 1.200.000.000 تومان در روز می رسیم.

این سایت فروش اینترنتی کالاهای دیجیتالی که در سال ۱۳۸۵ یک استارتاپ با پنج نیرو بوده است. در ماه های ابتدایی کار، این سایت، قطعات کامپیوتر و تعداد محدودی پرینتر را عرضه می کرد. در سال های اخیر با افزایش میزان نفوذ اینترنت در مردم، و جلب تدریجی اعتماد مردم به بانکداری اینترنتی و سپس خرید از اینترنت، فضا برای گسترش فعالیت چنین سایت هایی بازتر شد.

رموز موفقیت دیجی‌کالا:

یکی از مهمترین رازهای موفقیت دیجی‌کالا از لحاظ فنی، 2 ویژگی مهم "مقایسه" و "نظرات کاربران" است. اگر چه این دو ویژگی تنها مزایای این سایت نیستند و توسط دیجی کالا هم ابداع نشده اند اما پیاده سازی درست آن، توانسته است، این سایت را به عنوان اولین و موثق‌ترین مرجع خرید اجناس الکترونیکی  (بخصوص گوشی های همراه) تبدیل کند. چندی پیش، ( به نظر می رسد پس از جذب سرمایه ایی کلان) این کسب و کار اینترنتی، پوست انداخت. هم در معنای واقعی کلمه، یعنی ظاهر و رابط کاربری اش مدرنتر و زیباتر شد و هم تعدد و تنوع اجناس و کالاهای ارائه شده را بالا برد. 

درس مهم: استمرار، پشتکار و تلاش روزانه برای بهتر شدن

مسیری که این کسب و کار (نوپا در سال 1385) تا امروز طی کرده است، راه آسانی نبوده است. مشکلات متعدد فنی به دلیل نبود زیرساخت های مناسب فناوری اطلاعات در کشور، مسائل و معضلات ناشی از عدم وجود قوانین مشخص و روشن درباره اینترنت، و تجارت الکترونیکی، گریبانگیر هر کسب و کاری در این حوزه بوده و هست. آنچه مهم است، پایداری بنیانگذاران و گردانندگان یک کسب و کار اینترنتی، و ناامید نشدن از اتفاقات و ناملایمات، و ادامه کار است.

به راستی، این موفقیت، یک شبه روی نداده است. به قول بیزاستون، از بنیانگذاران تویتر: گذر زمان، پشتکار و ۱۰ سال تلاش، به تدریج شما را به صورت یک موفقیت یک شبه جلوه می دهد.

اعتماد، اعتماد، اعتماد:

شاید یکی از دلایل مهم دیگر در موفقیت دیجی‌کالا بخصوص  در بخش تلفن های همراه، بازار کاذب و غیرقابل اعتمادی است که به دلیل عدم صداقت، کلاهبرداری های مختلف، تبلیغات گمراه کننده و عدم دانش کافی فروشندگان خرده فروش در میان مردم بوجود آمده است.

خیلی ها، ترجیح می دهند، به جای اینکه چند روز وقتشان را صرف رفتن از این مغازه به آن مغازه، و شنیدن حرف های ضد و نقیض کنند، در خانه خود پشت کامپیوترشان بنشینند و با آرامش و بدون دغدغه، کالای مورد علاقه شان را بررسی، مقایسه و سپس خریداری کنند.

با وجود تنوع بسیار در انواع کالاهای مصرفی الکترونیکی بخصوص موبایل ها، سرعت بالای ورود مدل های جدید به بازار، رقابت شدید میان تولید کنندگان، بالا و پایین رفتن قیمت ها، بازی های روانشناختی تولید کنندگان با قیمت گذاری های مختلف، انتخاب و خریدن  بهترین گوشی ممکن به نسبت بودجه مورد نظر را به کاری پر از استرس تبدیل کرده است. کاری که دیجی کالا کرده است، کاهش این استرس، از طریق ارائه طیف وسیعی از اطلاعات مختلف درباره کالاها، به شکل متن و تصویر و فیلم، و همچنین نترسیدن از به اشتراک گذاری تجربه خرید کاربرانش است.

برهم زدن بازارها:

دیجی‌کالا توانسته است بازارهای سنتی کسب و کارها را بر هم بزند. حالا دیگر هیچ شرکت یا مغازه فروش محصولات الکترونیکی از گزند دیجی‌کالا در امان نیست و آن چیزی که روزی دست کم‌اش می گرفتند به تهدیدی جدی تبدیل شده است. قطعا به دلیل الکترونیکی بودن، عدم وابستگی به زمان و مکان خاص و دلایل بسیار دیگر، هزینه های اداره و نگه داری دیجی‌کالا به نسبت شرکت ها یا مغازه هایی در آن سطحِ از فروش، بسیار پایین‌تر است.

دیجی‌کالا به کل کشور دسترسی دارد حالی که برای یک کسب و کار محلی، این کار امکان پذیر نیست. نمونه جهانی این نوع برهم زدن بازارهای سنتی، آمازون است. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی در آمریکا این سایت را که در سال 1995 لانچ شد، خیلی جدی نگرفتند اما آمازون در عرض 2 سال آنقدر پیشرفت کرد که وارد بورس شد.

منبع:

 http://www.khoshfekri.com/4681/lessons-from-digikala-success-for-startups/

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کارآفرینان ایرانی