تعاریفی از کسب و کار خانوادگی:

1. چوا و همکارانش (1999) بیان می کنند که کسب و کار خانوادگی، کسب و کاری است کنترل و مدیریت شده با قصد شکل­‌گیری و دنبال کردن چشم‌­اندازی که توسط ائتلاف حاکم گذاشته شده و اعضای این ائتلاف به طور مشابه عضو یک یا تعداد معدودی از خانواده هستند .(Chua et al., 1999)

2. پائول و همکارانش کسب و کار خانوادگی را کسب و کاری می­‌نامند که توسط یک یا چند نفر از اعضای یک خانواده مدیریت شده و در عین حال مالک آن نیز باشند که مالکیت و قدرت تصمیم­‌گیری از واژه­‌های کلیدی این تعریف بیان شده­‌اند (Paul et al., 2003).

3. در بررسی کسب و کارهای خانوادگی، کاتر و شواب (2008) با نگاهی رفتاری به این کسب و کارها بیان می­‌کنند که اینگونه کسب و کارها در بسیاری از جنبه­‌ها با سایر کسب و کارها اشتراک دارند اما در این کسب و کارها ارتباطات کسب و کار در ارتباطات خانواده قرار گرفته است که این خصیصه، ویژگی­های منحصر به فردی در این کسب و کارها ایجاد کرده است. براساس مدل سه حلقه­‌ای (خانواده، کسب و کار، مالکیت)، اعضای خانواده شاغل در کسب و کار، به طور همزمان سه نقش را ایفا می­‌کنند که این نقش­ها عبارتند از: مدیر، مالک و خویشاوند. ماهیت دوگانه این کسب و کارها، فرصت­ها و چالش­های منحصر به فردی را برای این نوع از کسب و کارها به وجود آورده است (Cater & Schwab, 2008).

 

منابع:

- Paul, J.J, Winter, M., Miller, N.J. & Fitzgerald, M.A. (2003). "Cross-Institutional Norms for Timing and Sequencing and the Use of Adjustment Strategies in Families Affiliated with Family-Owned Businesses", Marriage & Family Review, Vol. 35, No. 1/2,pp: 167- 191.

- Cater, J. & Schwab, A. (2008). "Turnaround Strategies in Established Small Family Firms", Family Business Review, Vol. 21, No. 1,pp: 31-50.

- Chua, J.H, Chrisman, J.J& Sharma, P. (1999)."Defining the family business by behavior", Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 23, No. 4, pp: 19-39.